דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


השמנתן במהלך טיפולי פוריות - אל תאשימו את ההורמונים! 

מאת    [ 20/03/2009 ]

מילים במאמר: 453   [ נצפה 6362 פעמים ]

אחת מתופעות הלוואי הידועות בעת טיפולי פוריות היא השמנה. נשים שתפחו נוטות לתלות את האשם לכך בהורמונים שמוזרקים לגופן והסביבה ובני המשפחה מגלים לכך הבנה ואהדה רבה.



בפועל, להורמונים אין שום ערך קלורי ולכן הם לא גורמים להשמנה באופן ישיר. מקצתם של ההורמונים משפיעים על הורמוני הדחק שעלולים לדרבן הפרשת אינסולין וליצור תחושת רעב, אולם זו כבר השפעה עקיפה שיש אפשרות לשלוט עליה ולא להיגרר אחריה.



הסיבה להשמנה בעת טיפולי הפוריות דומה למקרים אחרים: צריכת קלוריות עודפת על הוצאתן. את הגורם אין לתלות בתרופות אלא במתח הרב שבו נמצאת האישה במהלך הטיפולים, בהגדלת השהות בבית, ויתור עצמי והפחתת הפעילות הגופנית אם בשל צמצום הזמן הפנוי ואם בשל "איסורי יתר" שהאישה מטילה על עצמה כדי לסייע בהצלחת הטיפולים.



מרבית הנשים המעשנות חדלות מהעישון לקראת תחילת טיפולי הפוריות, וטוב שכך. האוכל, כידוע, הוא סוג של תחליף בעת הפסקת עישון וללא הסיגריות הפה נפתח כדי לאכול.



נשים רבות "מקרקעות" את עצמן במהלך הטיפולים ובמיוחד לאחר השתלת ה"עוברים" לרחמן, באם מדובר בהפריה חוץ גופית. התנהגות זו מוגזמת ואין בה לסייע להצלחת הטיפול. מובן שלאחר השתלת העוברים לא מומלץ לרכב על סוסים, לעשות ספינינג או סקי, אבל הליכה ופעילויות מתונות אחרות בהחלט מותרות ואף מומלצות. הפעילות הגופנית משחררת חומרים חיוניים למחזור הדם ואפשר לעשות אותה עם בן הזוג או חבר/ה ולנצל את פסק הזמן לשוחח ולפרוק מתחים.



איני ממליצה על כניסה למשטר הרזיה במהלך טיפולי הפוריות, אבל שמירה על השגרה בתחום האוכל תהיה נכונה. אם יש תחושה של חריגה, בשלב הראשון כדאי לבצע רישום של מה אכלת ומתי. עצם הכתיבה מגדילה את השליטה והבקרה ותעזור להציף אכילות יתר שנוח יותר להדחיק.



לא כדאי לוותר על הנאות החיים: פרוסת עוגה, גלידה ומאכלים אהובים אחרים יכולים להנעים את תקופת הטיפולים, אבל הכל במידה. במקרה הצורך אפשר להיוועץ עם תזונאית ולבנות תוכנית אישית.



כמו תמיד, צריך להיות מודעים למכשולים שעלולים לגרום לנו לאכול יתר על המידה. כדאי להיזהר מאכילה במסעדות או ארוחות משפחתיות שבהן אין לנו שליטה על הרכב המנות והן מביאות לאכילה מופרזת. יש להיזהר גם מהחטיפים והמתוקים שמחכים בארון לשעת לילה מאוחרת כדי להיאכל. גם שאר העצות שניתן למצוא למכביר בספרי התזונה מתאימות לטיפולי הפוריות.



את המתח הנפשי כדאי לנסות ולהפיג בדרכים אחרות על ידי שמירה על הקשרים החברתיים, במקום לבחור בדרך המקובלת של התרחקות מחברים בתקופה הזו. מומלץ להמשיך לעסוק בתחביבים, טיולים ויציאות להצגות וסרטים. כדאי לעבוד על חשיבה חיובית והתמקדות בתוצאות המיוחלות של הטיפולים במקום בהווה הפחות נעים.



הקפדה על הגזרה בעת טיפולי הפוריות מומלצת כדי להיכנס לחודשי ההיריון ללא משקל עודף שעלול להכביד. הטיפולים, שעלולים להמשך חודשים ואף שנים, הם תקופה קשה גם כך ויש לעשות כל מאמץ שלא להוסיף להם תסכול על הגזרה הנאה שאבדה לה.



__



עפרה ליאור עוסקת בליווי הדרכה ואימון אישי של זוגות שנמצאים בטיפולי פוריות בדגש על שילוב נכון עם העבודה והקריירה המקצועית, היחסים בין בני הזוג, המשפחה וחיי החברה.
מאת: עפרה ליאור, מלווה מדריכה ומאמנת זוגות בטיפולי פוריות

בשאלות ניתן לפנות לטלפון: 050-5569098

דואר אלקטרוני: ofra@global-ivf.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב